پرزگیر لباس mic بوق دانلود قالب قالب رایگان فروشگاهی وردپرس دانلود اسکریپت قالب وردپرس دانلود فصل اول سریال شهرزاد دانلود شهرزاد به صورت کامل دانلود فصل بانوان جوکر 2 دانلود سریال غربت
حذف در پنل کاربری [X]
راه اندازی کارگاه و آشنائی با سیلک اسکرین

معرفی اجمالی محصول

آشنایی با اصول چاپ سیلک اسکرین

۱- انواع توری های چاپ سیلک

توری چاپ :

توریهای چاپ از بدو تولید همان توریهای بافته شده ابریشم طبیعی را تداعی می کنند که دستخوش تغییرات اساسی فیزیکی و مکانیکی شده اند که کیفیت چاپ ومحصولات تولید شده چاپی را بالا برده اند وشامل گروه بندی به شرح زیر می باشند.


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی


شماره مش (ظرافت مش)
انتخاب صحیح شماره مش یکی از مهمترین مراحل انجام یک چاپ خوب سیلک اسکرین می باشد. شماره مش در کشور ما معمولاً با اعداد زیر بیان میشود. بین 300 تا 500 بین کشورهای صنعتی رایج است. شماره مش عبارت است از تعداد الیاف در یک سانتیمترتور. هر چه این عدد بزرگتر باشد توری ظریفتر است ظرافت توری توسط شماره مش و ضخامت توری سنجیده معمولا با حروف HD-T-M-S همراه با شماره مش مشخص می شود سبک S(Small) – متوسط M(Medium)- ضخیم T(Thich)- بسیار ضخیم HD (Heary Daty)

دهانه بازمش
عبارت است از فاصله دو نخ مجاور (تار و پود) که به میلیمتر بیان می شود.

مساحت بازتوری
عبارت است از میزان قسمت های بازتوری نسبت به کل مساحت توری که اشغال می کند.
جدول توری های مناسب برای مصارف مختلف
نوع کار توری پلی آمید توری پلی استر استنسیل
چاپ ساده گرافیکی با استنسیل های بریده شده 40 T – 61 T 60 T – 61 T -
چاپ ساده گرافیکی با فتواستنسیل 110 T – 70 T 110 T – 73 T -
چاپ ضخیم مرکب با فتواستنسیل 73 HD – 110 HD 68 HD – 100 HD -
چاپ ترامه یا ظریف - 120 T – 195 S -
چاپ بسیار دقیق - 40 T – 140 HD 120 T - 425 T
چاپ پارچه با جزئیات 62T – 77T 61 T – 73 T 90 T – 160 T
چاپ پارچه با مساحت بزرگ 30 HD – 48 HD 27 T – 48 HD -
چاپ پشم یا کرک - 24 T – 32 T -
چاپ چوب و مقوا 61 T – 81 HD 48 T – 77 HD -
چاپ روی اجسام منحنی و توخالی 40 T – 110 T - 100 – 130
چاپ روی شیشه و اجسام رنگ شده و لعاب و کاشی 61 T , 85 T 40 T – 84 T 130 - 300

اسکویی جی (تیغه) (راکل)
اسکویی جی به وسیله ای گفته می شود که بدنه آن از چوب یا فلز و لبه آن از لاستیک که به ضخامت 8 تا 10 میلیمتر ساخته ده است. این لاستیک در مقابل حلال هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند مقاوم است. اسکویی جی باید با زاویه 45 درجه روی توری شابلن قرار گیرد بدین معنی که فقط لبة لاستیکی آن در تماس باتوری باشد. اگر لبه گردد در موارد خاص و چنانچه لازم باشد مرکب به صورت قشر ضخیم تر از سوراخهای توری مورد استفاده قرار می گیرد.
لبه های لاستیکی اسکویی جی به اشکال مختلف برای کارهای گوناگون ساخته شده است که به ترتیب عبارت است از:
1- قائمه با لبه گرد هنگامی که مرکب غلیظ تر از حد معمول باشد.
2- قائمه با لبه تیز برای چاپ روی سطوح مسطح
3- لبه مثلثی برای چاپ روی سطوح مدور یا ناهموار
4- لبه دایره یاقوسی برای چاپ روی پارچه
5- لبه ذوزنقه ای چاپ روی انواع سفال

طرز ساختن شابلن
بطور کلی دو روش برای درست کردن شابلن وجود دارد. 1- روش مستقیم 2- روش غیر مستقیم
1- روش غیر مستقیم: در این روش از فیلم های برشی و از فیلم های غیر حساس. استفاده می شود. در این روش می توان از کاغذ پوستی و کاغذ معمولی استفاده کرد. بطور یکه بعد از خالی کردن نوشته ها و نصاویر به سبک چاپ دستی یعنی (ترافارد) ان را از پست به کلاف چسبانده تا تبدیل به یک شابلن شود.
2- روش مستقیم یافتوگرافیک یا عکاسی: در این روش سطح شابلن با ماده حساس به نور را پوشاده و سپس طرح مستقیماً روی آن عکاسی می شود برای تهیه شابلن بصورت مستقیم مراحل زیر را انجام می دهیم:
1- سطح قوری را به وسیله ماده حساس به نوریازلاتین حساس به صورت یکنواخت روی شابلن می کشیم.
2- بوسیله هیتریاسشوار در محلی که نور شدید نباشد توری را خشک می کنیم.
3- طرح از قبل اماده شده را که روی کار یا فیلم لیست پیاده شده روی میز نور می چسبانیم.
4- روی شابلن را بوسیله فوم یا پارچه یا هر وسیله نرم می پوشانیم و بعد به مدت 1 تا 20 دقیقه
5- بعد از اتمام زمان نور دهی شابلن را به وسیله آب شسته و ظهور می کنیم.
6- بعد از خش کردن شابلن ان را دور گیری می کنیم و اماده چاپ می کنیم.

1-صفحه کار:

یکی از مهمترین مشخصه صفحه کار در دستگاه چاپ سیلک صاف بودن صفحه می باشد. گودی یا برآمدگی صفحه باعث می شود که عمل چاپ بخوبی انجام نشود. جنس این صفحه تفاوتی ندارد اما در حال حاضر صفحات از نئوپان، MDF و صفحه آهنی ساخته می شود. ضخامت صفحات باید بگونه ای باشد که با فشار تغییری نکند و دقت شود که در طول کار اگر رنگی روی صفحه ریخته شد، سریع تر پاک شود . در کارهای حرفه ای تر ، صفحات را سوراخهای ریزی کرده و دستگاه مکش زیر صفحه نصب می کنند تا باعث شود کار به صفحه کاملاً بچسبد. اندازه صفحات به نوع چاپ بستگی دارد. معمولاً چاپ کاران ترجیح می دهند که صفحه کار وسیع و بزرگی داشته باشند تا در چاپ دچار کمبود نباشندو البته بسیاری از کارگاههای چاپ صفحه کار همان صفحه میز است که از لحاظ اقتصادی در اوایل فعالیت مفید است اما چند اشکال وجود دارد : اول آنکه در روی میز بتدریج رنگ و خراش و سایر مسائل باعث خرابی میز و خرابی چاپ خواهد شد پس توصیه می شود که صفحه کار با میز معمولی جدا باشد. اندازه فعلی 30×40 و 40×50 و 50×60 و همچنین 60×70 هستند البته برای کارهای طولی میزهایی می سازند که در طول 100×300 هم برای چاپ پارچه بهره می برند.www.zibaweb.com

2-گیره و لولا:

روی صفحه کار گیره و لولا نقش مهمی دارد. بستن چهار چوب روی میز کار بوسیاه گیره انجام می گیرد. معمولاً چند پیچ نقش اصلی را دارند . گام پیچ تفاوت چندانی ندارد اما ضخامت پیچ معمولاً پیچ هشت یا ده می باشد اما تعداد پیچ بستگی به اندازه چهار چوب دارد. اکثر قالبها را می توان با دو پیچ بست. قد پیچ باید به اندازه ای باشد که بتواند چهار چوب را کاملاً سفت کند البته اگر زیر پیچ یک صفحه مثل تسمه فلزی بگذاریم تا روی چهار چوب اثر فشار پیچ چهار چوب را خراب نکند و البته بهتر است گیره از طرفین دارای پیچ تنظیم ارتفاع باشد تا بتوان اشیاء به ارتفاع مختلف را با یک دستگاه چاپ کرد.
اما اگر تنظيم ارتفاع نياز نباشد گيره را ميتوان بدون پيچ با لولاي ساده به صفحه كار نصب كرد البته پيشنهاد ميكنيم از سيستم دستگاه سيلك روشن بهره ببريد كه دستگاه از لحاظ ارتفاع قابل تنظيم است


3-میز کار:
در مشخصات میز کار، ارتفاع میز مهم است، ارتفاع میز به قد چاپ کار ارتباط مستقیم دارد، کوتاهی میز باعث خمیدگی کمر و کندی کار و بلندی میز باعث نرسیدن دست و خستگی می گردد. عرض و طول میز بستگی به شیئ مورد چاپ دارد. برای یک کار طولانی عریض باید یک میز بلند داشت اما برای یک سری کاری چاپ سی دی میز بلندی نیاز نیست. میز کار نباید پایه های نازکی داشته باشد و باید محکم و استوار باشد، نلغزد و نلرزد و ارتباط صفحه و پایه ها باید کاملاً محکم باشد. زمین که میز روی آن قرار می گیرد ، باید کاملاً صاف و تمیز باشد و نظافت میز و زمین ضروری است.
4- قالب:
0قالب یا چهار چوب از جنس چوب یا فلز اکثراً آلومنیوم است. چند نکته در ساخت و استفاده چهار چوب مهم است، تیز نبودن لبه ها و پیچیدگی نداشتن چهار چوب مهم است. اندازه عرض و طول چهار چوب بستگی به طرح دارد و معمولاً قابل باید از هر طرف حداقل پنج سانت بزرگتر از طرح باشد. ضخامت قالب یک فرمول دارد که بستگی به عرض و طول دارد اما در کارگاههای سنتی معمولاً از قالبهای 4×4 – 3×5 و کمتر از 2×4 استفاده می شود. در هنگام ساخت قالب ، نحوه زبانه کردن بسیار مهم است
، گاهی تنها چوب را سر به سر میخ می کنند و این در طول زمان باعث پیچیدگی قالب می گردد. باید قالب نیم به نیم زبانه شود و اگر فلزی است باید جوش شود و بدون درز باشد که رنگ داخل قوطی نشود.
اگر از چوب ساخته می شود، بهتر است از چوب كاملا خشك و حداقل دوبار رنگ یا روغن شود تا مقاومت بهتری در برابر رطوبت بیاید.
نظافت قالب، اساسی و مهم است؛ حتماً بعد از اتمام عملیات چاپ باید قالب کاملاً شسته شود تا اثری از رنگ نماند و اگر چوب قالب قبلاً اشباع شده از روغن باشد، تمیز کردن آن راحت تر است.


5-تور

قطعه مادر در چاپ سیلک، تور ابریشمی است که بسته به نوع شیء مورد چاپ شماره های مختلف دارد و یک جدول علمی دارد اما در روش ساده تا شماره 50 برای چاپ پارچه استفاده می شود و از 50 تا 90 برای کارهای معمولی و از 90 تا 150 برای کارهای ظریف و از 150 تا 200 برای کارهای خیلی دقیق مثل چاپ مدارهای الکترونیکی استفاده می شود. نوع جنس تور ابریشم مهم است و بهترین تور در ایران ، تورهای سوئیسی است اما به علت قیمت بالا معمولاً از تورهای ایتالیا استفاده می گردد و اگر تعداد کار کم باشد تا چاپ کار تازه کار است، تور چینی بهترین تور تمرین است.
منفذدهای بسیار ریز داخل تور که برای عبور رنگ می باشد و در حین عمل چاپ و بعد از اتمام چاپ باید با ریتاردر و یا تینر فوری تمیز شود تا اثری از رنگ در منفذها نباشد. نحوه کشیدن تور روی قالب هر چند ساده است اما تمرین زیادی نیاز دارد . در کارگاههای حرفه ای ابزار مخصوصی برای کشش تور وجود دارد
اما در روش ساده با میخ ریز سیاه نقش کفاشی یا منگنه یک طرف تور روی قالب محکم می گردد ، بعد در زاویه 90 درجه، کاملاً کشیده و بتدریج روی قالب محکم می گردد و بعد مجدداً زاویه 90 درجه و در نهایت زاویه آخر بسیار مهم است چرا که کشیدگی تور در مرحله آخر ، نهایی میشود پس باید محکم تر تور کشیده شود بحدّی که با فشار دست نتوان تو را فرو برد و بعد روی میخ یا منگنه چسب زده می شود. از داخل قالب هم تور را به دیوارهای قالب با نوار چسب پهن می چسبانیم تا رنگ به زیر کار نفوذ نکند . در هنگام کا هرگز نباید شیئی تیز به تور بخورد اما اگر از نقطه ای از تور پارگی یافت شود می توان با چسب پهن ترمیم کرد اما استفاده برای چاپ نخواهد داشت.


6- کاردک- اسکویجی


رای عمل چاپ می توانیم از هر وسیله ای استفاده کنیم اما کاردک استانداردهای خاصی دارد، هر شیئی یک کاردک مخصوص می طلبد،کاردک چاپ پارچه با چاپ مقوا و نایلکس از نظر زاویه لبه متفاوت است اما اکثر کارگاههای فعلی ما از کاردک لاستیکی و بندرت ژلاتینی استفاده می کنند. ضخامت کاردک باید به حدّی باشد که براحتی خم نشود اما نباید خشک و غیر قابل انعطاف باشد. کاردک نباید سوراخ یا بریدگی یا منفذی داشته باشد تا رنگ به آن نفوذ کند. کاردک باید در طول کار و بعد از اتمام چاپ کاملا، تمیز و شسته شود. کاردک نیز ساخت ایران و هم ساخت سایر کشورها وجود دارد . در کارهایی با عرض کم ، مشکل نوع کاردک زیاد نیست اما هرچه سطح چاپ بیشتر و وسیع تر باشد صافی لبه کاردک به مهارت بیشتر نیاز خواهد داشت. فشار کاردک به تور ، بستگی به نوع طرح و میزان رنگ و ضخامت خطوط طرح دارد

7- دارو

فرمول دارو حساس البته توصيه ساخت آنرا به دوستان ندارم فقط جهت اطلاع و افزايش دانش عرض شد
ژلاتين =88گرم
آب مقطر=538 گرم
آمونياكnh3= 9گرم
ضد كف=8 گرم
كاژلين(يك نوع چسب) = 88 گرم
آب = 270 گرم
بي كرمات پتاسيم Cr2O7K2))= 90گرم
جمع 1000گرم

شكل كشيدن دارو به تور
در كارگاههاي بزرگ دارو اسپري ميشود
ژلاتین خاص که با چند ماده دیگر در برابر نور حساس می گردد. پایه لاک حساس چاپ سیلک را ایجاد می کند . در بسته های تجاری موجود در بازار اکثراً شامل دو مواد بی کرومات و ژلاتین به مقدار یک به ده می باشد البته نحوه و مدت هم زدن و در تاریک خانه درست کردن دارو از موارد الزامی است . داروی ایجاد شده اگر نور نبیند تا 24 ساعت قابل استفاده است . برای هم زدن دو ماده فوق باید دقت شود تا ترکیب شیمیائی انجام شود. بعد از ساختن دارو در تاریکخانه با یک کاردک مثل کارت تلفن باطله سطح تور را باید یکنواخت آغشته نمود و البته از هر دو طرف توری و جهت کشیدن دارو روی شابلن باید یک طرف عمودی کشیده شود و در پشت کار افقی تا عمل یکنواختی کامل گردد. بعضی از اساتید قدیم وقتی یکبار دارو کشیده شد و با سشوار یا باد پنکه یا در هوای آزاد خشک شد، مجدداً دارو را با مقدار آب رقیق کرده و بار دیگر روی شابلن لایه بسیار نازکی می کشند تا منفذی احتمالی خالی از لاک وجود نداشته باشد. داروهای ایرانی جنس خوبی دارند و اکثراً چاپ کاران از آن راضی هستند اما در کارگاههای بزرگ اکثراً از داروهای خارجی استفاده می کنند زیرا بعد از پاک کردن اثر کمتری از طرح بجامی ماند البته باید دقت شود قبل از کشیدن دارو تور عاری از چربی ، گرد و غبار و هر نو آلودگی باشد و بعد از پاک کردن تور هم باید از تور در برابر موارد فوق محافظت کرد و در محلی دور از خطر نگهداری کرد.


در این روش متشکل از تعدادی گیره های کشش دهنده مستقل می باشد که به یکدیگر متصل بوده واز طریق کنترل پنل با هماهنگی هم عمل میکنند این گیره ها توسط هوای فشرده کار نموده و تعداد آنها بستگی به ابعاد فریم دارد همچنین جهت کشش های دقیق میتوان از دو کنترل پنل استفاده نمود که تار و پود جداگانه تحت کشش قرار گیرند و اگر نوع گیره ها از کیفیت لازم برخودار باشند بطوری که امکان سر خوردن و کم شدن فشار وجود نداشته باشد بااین روش میتوان عملیات پیش کشش را نیز انجام داد.و روش خوبی جهت کشش های دقیق می باشد.

مراحل چاپ پارچه و تی شرت( چاپ سیلک ) به شکل کلی به شرح زیر میباشد:

  • پیش از چاپ
  • حین چاپ
  • بعدازچاپ

پیش از چاپ:

  • تهیه فیلم پوزیتیو(مثبت) و با دانسیته بالا نسبت به نور ماوراء بنفش UV-A (در بخش طراحی چاپ سیلک توضیحات کامل داده خواهد شد)
  • تهیه شابلون(Screen ) مناسب با طرح و نوع چاپ نوع پارچه یا دیگر متریال از نظر شماره و ابعاد چاپ


انتخاب لاک مناسب با توجه به نوع رنگ لاک کشی و عکاسی وکنترل رتوش و استفاده از میز نور مناسب، لازم به ذکر است بهترین نور جهت اتاق عکاسی و ظهور استفاده از لامپ های زرد رنگ می باشد.

  • انتخاب کارتک یا اسکوئیجیSqueegee )) با در نظر گرفتن سختی و لبه مناسب با توجه به شماره توری و نوع رنگ ونوع پارچه یا دیگر متریال
  • آماده سازی میز چاپ جهت نمونه گیری تنظیم تطابق چاپ (Register ) و محل قرار گرفتن چاپ و استفاده ازچسپ میز مناسب ومیز وکیوم با نوع پارچه و یا دیگر متریال تست وتنظیم ارتفاع Off-contact distance ترتیب حرکت شابلونها در صورت نیاز تست زمان خشک کن وکنترل سطح میز و نمونه گیری

کنترل نمونه چاپ شده با فیلم ها و رنگهای چاپ شده و پس از تایید جهت اجراء و کنترل مراحل چاپ

حین چاپ:

  • اگر در بخش پیش از چاپ کنترلها و تنظیمات درست و دقیق انجام شده باشد در مرحله حین چاپ کنترلها آسانتر بوده ونیازی به تغییرات نمیباشد وصرفا کنترل خروجی چاپ با نمونه تایید شده.

پس از چاپ :

شامل تکمیل و تثبیت و شتشو (فقط برای چاپ پارچه )

در بعضی از روشها چاپ مراحل تکمیل توسط دیگ بخارو بخار ودر بعضی روشها توسط هوای گرم و حرارت که توسط انواع پرس و درایرهای ثابت و نقاله ای تولید میگردند، انجام می شود.

در روش بخار پس از بخار وشتشو و خشک کردن مراحل تکمیل و تثبیت به پایان میرسد و پارچه های چاپ شده آماده به مصرف میشوند.

در روش هوای گرم دما و زمان مورد نیاز جهت تکمیل و تثبیت رنگهای مورد مصرف معمولا از سوی تولید کننده گان رنگ در دستورالعمل مصرف رنگ اعلام میگردد.

ولی چاپگرهای با تجربه با توجه به نوع پارچه و ایجاد جلوه های ویژه در آن تغییراتی را لحاظ می کنند.

جهت تکمیل وتثبیت انواع چاپ های پارچه به دماهایی از ۱۲۰ درجه سانتگراد تا ۲۲۰ درجه و زمان ۱۰ ثانیه تا ۳ دقیقه مورد نیاز میباشد.که پس از تکمیل وتثبیت تست شستشو معرف عملکرد صحیح میباشد.





برچسب ها: سیلک اسکرین , چاپ سیلک , پلاستیسول , چاپ پفکی , چاپ پلاستیسول , مهدی حضرتی , سون استایل , چاپ غزال , چاپ تیشرت , تیشرت مردانه , تیشرت زنانه ,

مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر